Головна » Статті » Методичні розробки |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ виробничого навчанняз професії «Муляр»
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ виробничого навчанняз професії «Муляр» Тема «Мурування цегляних перемичок» Підготував майстер виробничого навчання В.В.Кортилісець 2016 Тема програми: Навчання безпечних прийомів і методів мурування за однорядною, багаторядною, трирядною системою перев’язки швів. Тема уроку: Мурування цегляних перемичок Мета уроку:
Методи навчання: - словесні (фронтальне усне опитування, бесіда, розповідь); - наочні ( слайди презентації, макети, плакати); - практичні ( самостійна робота під час уроку, відпрацювання прийомів виконання робіт з приготування розчинів, встановлення шаблонів, мурування арочних і лучкових перемичок, контроль якості роботи). Форма організації навчальної діяльності: робота в малих групах. Дидактичне забезпечення: інструкційні карти, плакати, презентація «Цегляні перемички», натуральні зразки перемичок із цегли Матеріально – технічне забезпечення: цегла, глиняний розчин, шаблони для виконання арочних та лучкових перемичок, інструменти муляра Хід уроку: І. Організаційна частина - перевірка списового складу групи; - підготовка готовності учнів до уроку. ІІ. Вступний інструктаж
Багаторядна система має тичкові ряди через п’ять або три ложкових. Трирядна утворюється за допомогою чергування трьох ложкових рядів і одного тичкового).
Рядові перемички викладають з добірної цілої цегли з дотриманням горизонтальності рядів і правил перев'язування. Висота рядової перемички 4...6 рядів кладки, довжина на 50 см більше ширини отвору. Для кладки застосовують розчин марки не нижче 25. Перед муруванням такої перемички встановлюють тимчасову опалубку з дощок завтовшки 40-50 мм, які підтримують стояками. На опалубку розстилають шар розчину завтовшки 2-3 см, укладають в розчин арматуру діаметром не менше 6мм (кінець її повинен заходити у простінки не менше, ніж 25см). На кожні 0,25 цеглини стіни повинен припадати один стержень . Мінімальна кількість стержнів має бути три на одну перемичку.(слайд №4;5) Клинчасті і лучкові перемички викладають із повнотілої керамічної або силікатної цегли з клиноноподібними швами, товщина яких унизу перемички не менше 5 мм, уверху — не більше 25 мм. Після зведення стіни до рівня перемички викладаємо опорну її частину (п'яту) із підтесаних цеглин за шаблоном. Мурують поперечними рядами по опалубці Спочатку на опалубці розміщають непарну кількість цеглин з урахуванням товщини швів, щоб закінчити мурування, яке почали одноразово з обох боків, непарною цеглиною - замком. Напрямок швів контролюють шнурком, закріпленим у точці пересікання спряжуючих ліній опорних частин (п'ят) (слайд №6;7;8) Клинчаті і лучкові цегляні перемички споруджуються виключно над отворами шириною не більше 2 м. (слайд №9) Арочні перемички викладають по опалубці від п'ят до замка одночасно з обох сторін. Шви кладки цілком заповнюють розчином. При великій товщині склепіння з цегли або каменів шви кладки додатково заливають рідким розчином. Верхню поверхню склепінь затирають. Напрямок радіальних швів і правильність укладання кожного ряду перевіряють по шнуру закріпленому в центрі арки. Шнуром і шаблоном-косинцем , одна сторона якого має форму, що відповідає кривизні арки, визначають і перевіряють положення кожного ряду кладки. Опалубка для кладки склепінь і арок має рівномірно опускатися при распалублюванні. Для цього під кружалами ставлять клини , при поступовому ослабленні яких опалубка опускається.(слайди №10;11) Строки витримування арочних і клинчастих перемичок в опалубці в залежності від температури зовнішнього повітря (влітку) і марки кладочного розчину 7...20 діб, рядових - 5...24 діб. (слайд №12) А зараз подивіться, як змінюють зовнішній вигляд будівель, перемички виконані із лицьової цегли. (слайди №13;14;15;16) Технологія виготовлення шаблону для арочної перемички. Для якісного виконання мурування цегляних арочних і лучкових перемичок відіграє правильне виготовлення шаблону. Для виготовлення шаблону для арочної перемички, ми спочатку зробимо його розмітку на папері. Для цього нам буде потрібний ватман (чи інший папір відповідних розмірів) рулетка, олівець, міцна нитка. Виготовляти ми будемо шаблон для арочної перемички над дверним прорізом. Питання до учнів: «Яка стандартна ширина дверного прорізу?» (80-90см). Для цього на папері ми наносимо розміри ширини дверного прорізу (60см), за допомогою рулетки вимірюємо його середину. Беремо олівець, прив’язуємо до нього нитку (це буде просте пристосування для креслення кола), олівець ставимо у визначену на папері середину прорізу, і малюємо півкруг. Таким чином ми отримуємо півкруг (або форму) нашої майбутньої арочної перемички. Слід звернути увагу на те, що арочна перемичка, так само як і лучкова, виглядатимуть естетично і будуть стійкими, якщо будуть викладені із відповідної кількості цілих цеглин. Щоб взнати, чи у нашу майбутню арку входитиме цілі цеглини, ми кладемо папір з окресленим півкругом на підлогу, і по ньому викладаємо цеглини. Виконавши це, ми переконуємося, що при кладці даної арочної перемички входить 19 цілих цеглин. Вирізаємо з паперу півкруг, переносимо його на плиту ДСП, електричним лобзиком вирізаємо два півкруги, з’єднуємо їх (ширина шаблона повинна відповідати довжині цегли – 250мм), поверх шаблон (для зручності кладки цегли) оббиваємо бляхою або плитою ДВП. У нижній частині шаблону, посередині , забиваємо цвях і прив’язуємо до нього шнур-причалку, за допомогою якого контролюватимо правильність укладання цегли в арочне перекриття. Дуже важливу роль у якісному виконанні арочної перемички відіграє правильність встановлення і закріплення шаблону ( слайд № №11) Встановивши правильно шаблон, ми приступаємо до кладки перемички. Нагадую, що кладка ведеться від нижньої частини арки (п’яти) до середини (замкової цегли) одночасно з двох боків. Питання до учнів: « Яка допустима товщина нижніх і верхніх швів у арочній і клинчастій перемичках?» ( нижні шви - не більше 5мм; верхні – 25мм). Демонструю учням укладання перших цеглин, після чого викликаю двох учнів, які викладають арочне перекриття, при цьому я контролюю процес їх роботи з відповідними коментарями. Виклавши арку, демонструю учням, як правильно знімається шаблон. Для цього виймаються клинки, виймається розпірна дошка, шаблон рівномірно опускається і виймається.
Обхід учнів на робочих місцях: 1-й цільовий обхід робочих місць (перевірити організація робочих місць, їх забезпечення, дотримання т/б); 2-й цільовий обхід робочих місць (перевірити вірність виконання трудових прийомів і дій); 3-й цільовий обхід (перевірити дотримання технологічного процесу, здійснення самоконтролю); 4-й цільовий обхід робочих місць (перевірити здійснення безпечних прийомів праці, дотримання техніки безпеки на робочих місцях; виконання конкретних операцій). За дотриманням вимог безпеки праці слідкувати протягом всього уроку. IV Заключний інструктаж
Майстер виробничого навчання: Кортилісець В.В. | |
Переглядів: 2410 | |
Всього коментарів: 0 | |