Головна » Статті » Методичні розробки |
доповідь
Торчинський професійний ліцей
Доповідь На тему: ” Ігрові технології як засіб формування вміння та навичок учнівського самоуправління. „ Підготувала : Майстер виробничого навчання Бабушкіна Т.Ф. Торчин 2016рік Новітні технології проведення сучасного уроку виробничого навчання Сучасний урок, як теоретичного, така і виробничого навчання – це далеко не одноманітна та єдина структурно-змістова схема. Тому кожний педагог визначає для себе ті форми роботи, які для нього найбільш прийнятні, відповідають тим вимогам, яким він віддає перевагу в роботі. Саме урок – це місце, де відбуваються усі процеси навчання, виховання і розвитку особистості. Урок – це логічно закінчений, цілісний, обмежений визначеними рамками відрізок навчально-виховного процесу. Водночас – це дзеркало загальної педагогічної культури викладача, майстра виробничого навчання, мірило його інтелектуального скарбу, показник його кругозору, ерудиції. За попередні роки багато педагогічних цінностей зазнали значних змін. З’явилися не тільки нові цілі, але й нові засоби навчання. Головне, що сьогодні урок розглядається не тільки як діяльність майстра, іншими словами, як форма навчання, а й як взаємодія його з учнями. Основною формою навчання є урок. Вимоги до уроку в профтех закладах рівноцінні вимогам до уроку в школі,використовуються ті ж самі шляхи підвищення його ефективності. У профтехзакладах є більше можливостей для міжпредметних зв'язків і професійної спрямованості в процесі навчання. Структура уроку включає актуалізацію знань і способів діяльності, формування понять застосування знань на практиці та у вправах. Типи уроків: урок вивчення виробничих операцій; урок виконання комплексних робіт; урок перевірки знань, умінь і навичок. Зважаючи на тенденцію зниження інтересу учнів до занять, яка з’явилась у нашій системі навчання ще в середині 70-х років, сучасна освіта відреагувала нестандартними уроками, головною метою яких є пробудження й утримання інтересу учнів до навчальної праці. Нестандартний урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. Назви уроків дають деяке уявлення про цілі, завдання, методику проведення таких занять. Найпоширенішими типами нетрадиційних уроків є: уроки-прес-конференції, уроки-аукціони, уроки-ділові ігри, уроки-змагання, уроки типу КВК, уроки-консультації, уроки з груповими формами роботи, уроки взаємного навчання учнів, уроки творчості, уроки-заліки, уроки-сумніви, уроки-творчі звіти, уроки-формули, уроки-конкурси, уроки-фантазії, уроки пошуку істини, уроки-діалоги, уроки-екскурсії, інтегральні уроки тощо. Нестандартні уроки більше подобаються учням, ніж буденні навчальні заняття. У них незвичайні задум, організація, методика проведення. Тому багато педагогів бачать у них прогрес педагогічної думки, правильний крок у напрямку демократизації профтехосвіти. З іншого боку – перетворювати нестандартні уроки в головну форму роботи, вводити їх у систему недоцільно через відсутність серйозної пізнавальної праці, невисокої результативності, великої втрати часу. Нетрадиційні форми навчання Традиції і творчість у педагогіці — не антиподи. Якоюсь мірою стримуючи творчість, традиції все ж дають дорогу новому, змінюються під натиском вимог життя. Сьогодні нетрадиційні або нестандартні уроки — це нові ефективні прийоми в організації уроку, навчально-виховного процесу. Сьогодні такі уроки проводяться не лише на конкурсах, зазвичай — це відкриті уроки. Почуте і побачене на таких уроках підштовхує майстрів передивитися свій педагогічний арсенал, рівнятися на методичні орієнтири більш високої проби, заохочує до подальших пошуків, роздумів. У методичній роботі дуже важливим є відхід від шаблону, підтримка ініціативи педагога, створення умов для невимушеного обміну ідеями, досвідом, думками. У проведенні уроків виробничого навчання при вивченні нового матеріалу майстри виробничого навчання активно використовують такі нетрадиційні уроки,як:
Урок — ділова гра. Такий урок можна провести для повторення і узагальнення матеріалу з виробничого навчання найчастіше використовуємо наприкінці навчального року. Група розбивається на декілька бригад За допомогою комп’ютера показаний слайд де руйнується будівля. Або використовується малюнок з проблемною спорудою. 1- бригада з’ясовує причини появи руйнувань(експерти). 2- бригада шукає способи її усунення( інженер ) 3-бригада застосовує вище викладене в дію( тобто усуває дефекти на практиці). Кожної бригади видається завдання з технологічними умовами. Кожна бригада ділиться на три групи: експерти, інженери, практичні працівники. Експерти створюють висновки руйнувань і передають їх інженерам; інженери роблять розрахунки і передають їх наступній групі для усунення проблеми, з описом технологічного процесу кожної дії . Кожній групі на виконання завдання відводиться 30 хвилин. Після сигналу всі матеріали про роботу бригад повинні бути представлені на дошці. Спікер бригад доповідає про виконання завдання. Робота кожної групи обговорюється і оцінюється. Урок — гра-імітація 1.При вивчення теми «Стропильні роботи» Бригади вибирають - стропальника, кранівника. Стропальник подає команди кранівнику за допомогою прапорця. Кранівник виконує дію за допомогою рівня ( що імітує стрілу крана) 2.Імітація роботи спеціального конструкторського бюро. Група ділиться на бригади, кожна бригада отримує завдання: 1-а бригада — мозковий центр — розробляє проект, висуває гіпотезу доцільності будування такого об’єкта;(2-3людини) 2-а бригада — бригада допомоги (1-2 людини) — видає необхідні дані з довідників, підручників про провила експлуатації будівлі. 3-я бригада — історики — готують історичний огляд за темою регіональні компоненти які використовуються в тій місцевості, де буде збудований об’єкт(1-2 людини); 4-а бригада — муляри — мурують частину конструкції(кут, обмеження стіни,перетин і тому подібне за тією системою перев’язки швів, що вказана проектантами) і перевіряють їх на відповідність плану проекту (2-3 людини або більше); 5-а бригада — інженер з охорони праці який перевіряє дотримання правил техніки безпеки(спецодяг, інструмент, знання інструкцій з виконання робіт на висоті і тому подібне). 6-а бригада — економіст, він обґрунтовує економічну доцільність проекту; Експерт - управління і контролю(перевіряє якість, дотримання технологій). За такою методикою можна вивчати теми:«Однорядна, багаторядна, трьохрядна система перев’язки швів при виконанні кам’яних робіт».(Або при вивченні інших будівельних процесів інших професій ). Урок — змагання Мета уроку — закріпити уміння і навички при виконанні будівельних робіт різних типів. Формуються команди і журі. Журі підбирає задачі, готує умови для виконання робіт, матеріали для короткого повідомлення за темою. Структура уроку: 1. Повідомлення членів журі. 2. Розминка. 3. Демонстрація досліду і його пояснення. 4. Конкурс капітанів — розв'язування експериментальних задач. 5. Конкурс команд — на роботу в ланках при муруванні стін, стовпчиків та інших конструкцій. Завершується урок підбиттям підсумку. Оголошується команда-переможець. 6. Індивідуальний конкурс на кращий виріб(кращу конструкцію) Урок — КВК Проводиться при повторення тем і розділів і складається з п'яти або більше етапів-конкурсів. 1-й етап — розминка. Ставиться завдання: скласти розповідь з вивченої теми. Один учень починає розповідь, другий продовжує і т. д. 2-й етап — конкурс "Перевірка домашнього завдання". Потрібно заздалегідь роздати завдання, у яких відобразити все головне з теми(наприклад, підбір інформації про новітні технології в будівництві з даної теми програми, матеріали, полегшені методи праці і тому подібне) ; 3-й етап — розв'язування задач з вибором відповіді; 4-й етап — конкурс "Відгадай"; 5-й етап — конкурс на розгадування кросвордів, 6 – етап – скласти доміно на швидкість, правильність . 7- етап – запитання – відповідь один одному. Та інші конкурси згідно тем і програм. Потім підбиваються підсумки. Урок — взаємонавчання учнів Це групова робота над новим матеріалом, засвоєння його на уроці (без домашнього завдання), взаємодопомога і взаємовідповідальність учнів. Структура уроку: а) формується екіпажі (бригади) з 4-х чоловік: прораб(сильний учень), бригадир, 2 муляри; б) ставиться мета — засвоїти матеріал; в) Майстер виробничого навчання детально з демонстраціями пояснює матеріал, потім другий раз пояснює за допомогою таблиць і інструкційних карт(та іншого матеріалу) , третій раз відворює показ прийомів у вповільненому темпі на робочому місці : г) бригади починають працювати: спочатку прораб повторює дії і способи відворення своїм підлеглим, потім приймає залік у бригадира, прораб і бригадир опитують мулярів і контролюють їх діі, ставлять їм залік і оцінки за виконану роботу. Бригада готова до захисту знань; ґ) прораб витягує завдання: якщо завдання "Вибір" — майстер визначає, хто буде відповідати; завдання " Делегат" — бригада вибирає, хто буде відповідати; завдання "Усі" — відповідає кожен член бригади; завдання "Довіра" — опитування не проводиться; оцінка в журнал виставляється кожному та, яка була узгодженна в групі; завдання "Екзаменатори" означає, що бригада відряджаютьсяться для приймання заліку в іншу бригаду. Урок — проект За декілька днів оголошується тема уроку та план. Учням пропонується вдома прочитати параграф підручника, додаткові матеріали. У майстерні учні складають проект будівлі. На дошці план і таблиці, на столі інструкції, ЕНІРи прейскуранти виконаних робіт. Закінчується урок складанням і захистом проекту будівлі( задачі підрахунку кількості потрібних матеріалів, вартість ремонтних робіт). Інший варіант: учитель ставить учням завдання — написати створення робочого проекту, у якому пов'язати всі будівельні роботи , у яких вказані розрахунки матеріалів, іх ціна , приблизні строки виконання. При оцінці проектів враховується кількість прикладів, логіка мислення, якість пояснення. Урок — творчий звіт. Тема і дата уроку оголошується за 2 місяці. До цього заняття потрібно виконати творчу роботу за темою: виготовити презентацію, розробити проект, провести дослідження в торгових мережах про ціноутворення матеріалів, написати реферат, взяти інтерв'ю у спеціалістів будівельних організацій та інші. Кожен учень вибирає собі роботу по душі. Працювати можна індивідуально або в групі, самостійно або користуватися консультаціями майстра, звіт про діяльність повинен містити обґрунтування (чому саме обрана ця тема і ця форма роботи), виклад суті, пояснення отриманих результатів, показ практичного їх застосування. Урок будується так: вступне слово майстра, виступи учнів зі звітами, їхні відповіді на запитання одногрупників і членів "приймальної комісії", підбиття підсумків. Урок – екскурсія(проводиться по-новому): ЇЇ можна проводити не виходячи з майстерні так, як це дозволяють сучасні комп’ютерні технології, Інтернет. Беремо фільм про сучасний завод і т.п. Майстер розбиває навчальну групу на бригади і пропонує кожній з них завдання, пов'язані з вивченням об'єкта або технологічного процесу. Кожна група отримує своє завдання і свій маршрут екскурси на виробництві. Учні готують коротке повідомлення про підприємство, його напрямків, про безпеку життєдіяльності. Потім — похід за маршрутом (перегляду) ,під час якого збираються необхідні дані на отримані завдання. По закінченню фільму, тобто екскурсії по « підприємству», кожна група вирішує поставлені перед нею завдання, використовуючи дані та роблячи аналіз. Групи звітують перед «комісією», до якої входить майстер, він оцінює одержані результати і доповнює . Наприкінці майстер пропонує бажаючим завдання: розробити прості, потрібні виробництву нові програми для росту підприємства. Урок — конкурс Тендер за кращий розроблений кросворд, наприклад по темі « Кам’яні роботи складністю ІІ розряду» За 3-4 дні до уроку майстер повідомляє учням про конкурс, просить розробити власний кросворд. На уроці учень на дошці креслить макет кросворду і пропонує його розгадати. Тендер виграв той учень, що склав найбільш змістовний кросворд. Також можна запропонувати скласти своє власне розроблене «доміно». Урок — аукціон Що продавати? Зазвичай матеріали. Але необхідно зробити рекламу своєї продукції. Щоб її придбали, необхідно розповісти про той матеріал, який ти виставив на аукціон. Розповісти чому він є найкращим , довговічним, найдешевшим, якіснішим від іншого матеріалу. Покупці (учні) -представники будівельних організацій( а їх декілька )аналізують ,пропонують ціну. Звучить гонг — продано! Можна виставляти на аукціон інструменти,послуги, проекти будівель. Урок — прес-конференція. Майстер повідомляє учням, що за однією з тем програми відбудеться конференція з «фахівцем» будівельної компанії, роль «фахівця» дістається найпідготовленішому учневі, усі інші — журналісти. Кожен готує запитання. На уроці «журналісти» із списком запитань. Перед кожним — табличка з назвою газети або журналу. Гість ледве встигає відповідати на запитання: кожен хоче запитати якнайбільше, щоб потім розповісти своїм читачам. Інтегровані або бінарні уроки мають ту особливість, що на них максимальною мірою можна реалізувати міжпредметні зв'язки. Найбільша складність у їх проведенні — це компонування змісту, розробка структури уроку, визначення важливості того чи іншого аспекту у змісті уроку. У проведенні такого уроку беруть участь спеціалісти (учителі) різного фаху, які в той чи інший момент включаються в роботу з групою. Урок може бути проведений у формі лабораторної роботи,конференції, семінару, "симпозіуму", лекції, бесіди чи звичайного комбінованого уроку. Завдання інтегрування — створити повне уявлення про об'єкт вивчення, сформувати систему знань в учнів. Проводяться такі уроки 2-3 рази на півріччя, їх проведенню передує серйозна підготовка. Така система навчання прогресивно використовується в багатьох країнах світу (зокрема, в Україні), має багато позитивних особливостей: ґрунтується на закономірностях процесу засвоєння навчального матеріалу, передбачає засвоєння нового матеріалу в невеликих обсягах, планомірно і послідовно, з чергуванням різних видів розумової та фізичної діяльності. Вона забезпечує єдність системи навчання в масштабі всієї країни, що полегшує планування і складання програм з навчальних предметів. Її використання полегшує виховання в учнів почуття колективізму, дає змогу використовувати фронтальні форми роботи з усім оточуючим колективом. Позитивно впливає на розвиток мислення учня. Йому легше буде застосовувати отримані знання на практиці та збагатити життєвий досвід. Проте вона має і серйозні недоліки. Оскільки не всі учні мають розвинутий в достатній мірі кругозір, уяву, здатність висловити свою думку або просто невпевнені у своїх діях, знаннях і тому подібне. Процес набуття професійних вмінь і навичок повинен бути поетапним, з поступовим навантаженням ускладненими завданнями,нормами виконанням. | |
Переглядів: 810 | |
Всього коментарів: 0 | |